Dé tip van de Leidse Monumentenschilder: “Kritisch kijken naar wat je écht nodig hebt”
Diederik van Delden is al ruim 10 jaar actief als ondernemer in Leiden. Ook wel bekend als ‘de Leidse Monumentenschilder’ rijdt hij met zijn opvallende Qarry door Leiden. Zo’n zeven jaar geleden hoorde deze schilder van de zero-emissiezone: “Ik sta daar achter. We moeten met zijn allen wat gaan doen. Ik wist dat het eraan zat te komen.”
Een schone stad, een slimme investering
Waar sommige ondernemers twijfelen aan de invoering van de zero-emissiezone, stond Van Delden er van begin af aan vrij positief in. “Als het gaat om zero-emissie, denk ik we moeten iets doen. Het moet gebeuren” zegt hij nuchter. “En je merkt het nu al als je door de stad fietst. De lucht ís schoner in de stad.” Toch geeft hij toe dat de overstap naar een uitstootvrij voertuig niet vanzelf ging – en zeker niet voor iedereen even makkelijk is.
Van dieselbus naar Qarry
Van Delden werkte jarenlang met een dieselbus, maar wist dat hij niet veel kilometers maakte. “In zes jaar tijd reed ik er maar 46.000 kilometer mee. Voor mijn werk bleef ik meestal in de stad.” De duurdere elektrische bestelbussen vielen voor hem dus ook af.
Toen ontdekte hij de Qarry, een elektrisch voertuig van klein formaat: “Ik zag een filmpje en wist meteen: dat wil ik hebben! Het hoeft niet heel groot te zijn. Ik moet een dak hebben om de ladder op te vervoeren. Misschien dat ik in mijn dieselbus wel wat meer spullen bij me had. Maar dat stond vaak ook gewoon een jaar lang in de auto, zonder dat ik het gebruikte. Dus ik ben nu gewoon iets kritischer met wat ik bij me heb.”
Handig én opvallend
De Qarry past precies bij het werk van Van Delden in de binnenstad. “Ik kan in alle steegjes komen, gewoon op de stoep staan – uiteraard waar dat kan – en direct mijn spullen voor de deur in- en uitladen.” Ook is hij sneller: “Met mijn busje nog even snel naar Nicolaas Verf, omdat ik nog iets nodig had. Dan was ik 40 minuten kwijt en nu doe ik dat echt in 20 minuten.”
Ook het effect op zijn zichtbaarheid verraste hem. “Ik merk dat ik zoveel aanspraak heb, omdat het een open cabine is. Mensen spreken me aan op straat. Het is echt goed voor m’n bedrijf.”
Geen koud kunstje
Toch verloopt de overgang niet helemaal zonder hobbels. “Ik kreeg de Qarry in oktober. En eerlijk? Het was koud,” lacht Van Delden. “Mijn ritjes zijn kort, maar mijn goede winterjas is nu wel mijn werkjas geworden.”
Eén van de eerste zijn met zo’n voertuig is een nadeel volgens Van Delden: “Ik heb er toen € 21.500 voor betaald en hij is nu € 15.000.”
Ook het laden is niet altijd ideaal. “Ik laad meestal op bij een openbare paal in de buurt, en via een app check ik of er plek is. Dat werkt prima. Maar een grote ergernis is wel mensen die parkeren en niet laden. Dat gebeurt veel.”
Zelf uitzoeken wat werkt
Van Delden deed de voorbereiding op eigen kracht. Hij sprak met autodealers, overlegde met zijn boekhouder, en besloot uiteindelijk tot een koop-leaseconstructie. “Ik kan ongeveer € 500 per maand uitgeven aan vervoer. En bij deze constructie lease heb ik geen omkijken naar onderhoud. Dat vind ik prettig.”
Ruimte en regelgeving
Wat Van Delden bezighoudt, is wat er gebeurt als straks meer ondernemers overstappen op een voertuig als de Qarry. “Als er straks vijftig van deze dingen in de stad rijden. En als iedereen die op de stoep zet… dan wordt dat een probleem. Ik ben wel benieuwd wat je als gemeente daarmee gaat doen.”
Zijn type voertuig roept ook vragen op. Hij was in de veronderstelling dat de regels voor een bromfiets voor hem gelden, omdat hij in een brommobiel rijdt. Echter bleek dat de brommobiel zich aan de verkeersregels van een personenauto moet houden: “Dat is best verwarrend”.
Lean & mean ondernemen
Van Delden houdt zijn bedrijf bewust klein en overzichtelijk. Hij heeft geen opslagruimte en laat een steiger neerzetten door een professioneel bedrijf. “Spullen die ik niet veel gebruik, staan nu in mijn kelder. Het is voor mij en voor mijn klant ook gewoon voordeliger om een goede steiger extern te laten zetten. Ik heb heel weinig kosten.”
“Kijk eerlijk naar wat je écht nodig hebt. Voor mij werkt dit perfect, maar dat is niet voor iedereen zo. Toch geloof ik dat er voor iedereen een oplossing is. Misschien kost het de één wat meer dan de ander. Maar als je goed werk levert, dan kan je de kosten doorberekenen aan je klanten. Alles is al heel duur, maar voorlopig is er ook nog steeds heel veel geld. En er is ontzettend veel werk.”
Tips voor collega-ondernemers
Wat andere ondernemers kunnen leren uit de ervaring van deze Leidse ondernemer?
- Overweeg leasen. Zeker als je geen grote investering kunt of wilt doen.
- Als je gebruikmaakt van een nieuw type voertuig, zoals de Qarry, check dan jouw positie op de weg, zodat je weet welke regels er voor jou gelden.
- “Je moet gewoon kritisch kijken naar wat je écht nodig hebt” Groot en luxe is niet altijd beter. “Er is voor iedereen een oplossing”.
————————————————————————————————————————-
Zorg dat jouw bedrijf er ook klaar voor is
Net als deze ondernemer in Leiden aan de slag met schoon en slim vervoer? Ontdek wat voor jouw bedrijf werkt:
- Bekijk het stappenplan voor alle mogelijkheden. Je vindt hier bijvoorbeeld de kentekencheck en meer informatie over elektrisch vervoer en laden.
- Maak gebruik de hulp en advies die je kunt krijgen bij de overstap naar schoon vervoer. Plan bijvoorbeeld een gratis gesprek met een logistiek makelaar of probeer levering via een hub.