Circulaire Economie

Leiden geeft brug uit Veenendaal een tweede leven

Op maandag 15 november j.l. kreeg de Lammenschansdriehoek een loop- en fietsbrug die de Leidse Schans verbindt met het Kanaalpark. Het bijzondere aan deze brug is dat deze wordt hergebruikt in Leiden, nadat deze eerder in Veenendaal dienst heeft gedaan.

In plaats van simpelweg een nieuwe brug te realiseren, heeft de gemeente besloten om dit project zo circulair mogelijk aan te pakken. Via de Bruggenbank werd door de gemeente Veenendaal een tweedehands brug aangeboden van nog geen 15 jaar oud, die na een kleine opknapbeurt geschikt was om te worden geplaatst.

Wethouder Engbert Stroobosscher (Fysieke domein) Veenendaal: “In de Erasmusstraat lagen twee dezelfde bruggen over het water. Het was zonde om twee bruggen zo dicht bij elkaar te hebben liggen. Voor beide bruggen was beheer en onderhoud nodig en dat kunnen we beter in één brug steken. Door de brug in dezelfde vorm te hergebruiken, behalen we een duurzaam resultaat.”

Wethouder Fleur Spijker (Duurzame Verstedelijking, Ruimte & Wonen) Leiden: “Deze brug is de ontbrekende schakel in de Lammenschansdriehoek. De brug zal de naam Deltabrug krijgen, omdat het in het verlengde ligt van de Deltaweg. Na plaatsing van de brug wordt het gebied rondom het Kanaalpark opgeknapt en daarna officieel geopend.”

Circulariteit voor een duurzame leefomgeving

Voor het maken van een nieuwe brug is een grote hoeveelheid nieuw beton nodig en bij de productie van beton worden erg veel milieuvervuilende stoffen uitgestoten. Door te kiezen voor een tweedehands brug wordt alle uitstoot om een nieuwe brug te maken vermeden en voorkomen we dat deze mooie, jonge brug tot puin wordt vermalen. De gemiddelde loop- en fietsbrug van beton gaat minstens 50 jaar mee en kan na grootschalig onderhoud zelfs meer dan 80 jaar gebruikt worden. Deze brug uit Veenendaal is pas 15 jaar oud. Zonde om weg te doen toch?

Wethouder Yvonne van Delft (Werk, Inkomen Economie & Cultuur) Leiden: ‘In Leiden willen we verspilling tegengaan, hergebruik stimuleren en afval zoveel mogelijk voorkomen. Deze brug is daar een goed voorbeeld van. Het aanschaffen van een tweedehands brug is nog best uniek in Nederland. We hopen andere gemeenten en organisaties te inspireren om hetzelfde te doen.”

Beide gemeenten hebben circulariteit hoog in het vaandel staan. Door de brug een tweede leven te geven, draagt zowel gemeente Veenendaal als gemeente Leiden bij aan een gezonde en duurzame leefomgeving voor de toekomst.

Bruggenbank.nl: een marktplaats voor tweedehands bruggen

Bruggenbank heeft een historie die terug gaat tot de jaren tachtig van de vorige eeuw en was een initiatief van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. In samenwerking met Koninklijke Oosterhof Holman en Machinefabriek Rusthoven is het platform echt een succes geworden. Jorrick Scholte, Adviseur Ruimtelijke Ontwikkeling Royal HaskoningDHV en contactpersoon Bruggenbank: “We zien bij de Bruggenbank een sterke toename van het aanbod en de vraag naar het hergebruik van kleinere bruggen in de gemeentelijke en provinciale markt.”

Gemeente Leiden is erg tevreden met het resultaat en de samenwerking met gemeente Veenendaal en Bruggenbank. We hopen hiermee andere gemeenten te inspireren om hetzelfde te doen.

De verhalenvangers van de gemeente Leiden hebben dit verhaal gevangen in een korte animatie video. Bekijk deze hier.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de gemeentelijke nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Het aanmeldformulier staat helemaal onderaan de pagina.

naar aanmeldformulier