Duurzame Mobiliteit

Hoogeboom Partyservice ging van dieselbus naar zwevend tapijt “Dat gevoel heb je inderdaad”

Frits Veltink, eigenaar van Hoogeboom Partyservice onderneemt sinds 2008 in Leiden. Met zijn cateringdiensten bedient hij klanten in meerdere gemeenten die de zero-emissiezone hebben ingevoerd. Eerst wachtte hij af, maar nam daarna een jaar de tijd om te kijken wat bij zijn bedrijf paste. Elektrisch rijden? “Als je je erin verdiept, valt het reuze mee.”

Toen de ondernemer voor het eerst hoorde over de plannen voor een zero-emissiezone, was dat vooral iets voor later. “Ik hoorde het al een paar jaar geleden, maar stond er niet echt bij stil,” vertelt hij. Pas vorig jaar begon Veltink zich actief te oriënteren: “Ik dacht: is het handig om een nieuwere dieselbus te kopen, of maak ik gelijk de stap naar elektrisch? Uiteindelijk heb ik voor dat laatste gekozen.”
De overstap ging niet zonder zorgen. Vooral verhalen van anderen hielden hem tegen. “Ik hoorde dat je maar 30 kilometer kon rijden als je bus zwaar beladen is. Daar maakte ik mij wel zorgen over. Je wilt niet halverwege de dag stil komen te staan.” Maar inmiddels weet hij beter. “Ik ben er eigenlijk wel achter dat het reuze meevalt. Ik heb hier bij de zaak een laadpaal laten plaatsen en ben eigenlijk verder nergens tegenaan gelopen.”

Oriëntatie en overstap
De ondernemer zocht zelf uit wat het beste bij zijn bedrijf past. “Ik ben gewoon naar de dealer gegaan en heb gekeken wat er te koop was. Ik dacht: ik ga niet op zoek naar een schonere diesel. Dan heb ik een elektrische bus en dan heb ik nergens meer omkijken naar. Ik ben dan gelijk klaar voor de komende vijf jaar.”
Online deed Veltink wat prijsvergelijking, maar uitgebreid rondkijken deed hij niet. “Ik had mijn vorige bus ook bij deze dealer gekocht. En ik had het druk zat. Dus ik dacht: dit zit goed zo.”

Investering met subsidie
De overstap naar elektrisch was een flinke investering. “De bus kostte € 42.000 exclusief btw. Ik heb een deel zelf betaald, de rest doe ik met financial lease. In drie jaar is hij afbetaald.” Ook maakte hij gebruik van de SEBA-subsidie van € 5.000. “Daarom wilde ik de bus ook nog in 2024 geleverd hebben.”
Zijn prijzen verhoogde hij niet. “Mijn vorige bus was al 11 jaar oud. Die was toch wel aan vervanging toe. Dus die vaste autokosten had ik toch al.”

Actieradius en opladen
De actieradius was in het begin spannend, vooral bij drukke dagen of lange ritten. “Voorheen kon ik 900 kilometer rijden op een tank diesel. Nu moet je meer plannen.” Toch blijkt dat goed te doen: “Het is eigenlijk een beetje behandelen als je telefoon qua laden. Dus je moet wel even wat meer vooruit denken: wat ga ik de komende dagen doen? Moet hij vanavond aan de lader of niet?”
Hij laadt meestal op bij zijn eigen laadpaal, maar gebruikte eerder ook openbare palen. “Dat ging prima. Hier in Leiden is de dekking goed. Er is altijd wel een plek in de buurt.”

Voordelen van elektrisch
Naast minder uitstoot ervaart de ondernemer ook andere voordelen. “Het rijdt heel rustig, heel lekker. Mijn buurman noemt het ‘een zwevend tapijt’ en dat gevoel heb je inderdaad.” Ook zijn klanten reageren enthousiast op zijn elektrische bus: “Het is denk ik wel dat mensen het kunnen waarderen dat je elektrisch rijdt. Meer mensen gaan dat belangrijk vinden”.
Ook heeft hij gekozen voor een grotere uitvoering van de bus. “Bij mijn vorige bus miste ik nog wel eens laadruimte. Nu kan ik meer meenemen. Ook vind ik het één van de belangrijkste dingen dat ik hier op de zaak kan opladen.”

Geen hulp nodig
Het hele traject heeft hij zelf geregeld. “Ik heb dit puur op eigen kracht gedaan. Gewoon uitzoeken: kan ik mijn kilometers maken? Kan ik een dag werken en hem ’s avonds opladen? Dat was het belangrijkste. En dat gaat prima.”

En nu?
Voor nu is hij klaar voor de komende jaren. Alleen bij piekmomenten, zoals in december, huurt hij extra vervoer net als voorgaande jaren. “Ik moet nog kijken of ik dan ook elektrische voertuigen kan huren. Daar ben ik nog niet mee bezig geweest.”

Advies aan andere ondernemers
Wat andere ondernemers kunnen meenemen uit de ervaring van deze Leidse ondernemer?
• Denk goed na over het wagenpark als het moment daar is om voertuigen te vervangen.
• Niet twijfelen: “Je ontkomt er niet aan. Ik denk dat je die stap beter gewoon kunt zetten. Al ben je er geen voorstander van, je moet eraan geloven.”
• Regel een laadpaal bij de zaak: “Na een dag werken kan ik hem ’s avonds opladen. En dat gaat prima.”

Het nieuwe normaal
Hij kijkt met vertrouwen naar de toekomst. “Toen ik er voor het eerst over hoorde, dacht ik: waarom? Maar nu snap ik het. Je merkt wat uitstoot doet in een stad. In de jaren ’90 was iedereen tegen autoluwe zones, nu vindt niemand dat meer gek. Over vijf jaar is elektrisch rijden ook gewoon normaal.”

—————————————————————————————————————————

Zorg dat jouw bedrijf er ook klaar voor is

Net als deze ondernemer in Leiden aan de slag met schoon en slim vervoer? Ontdek wat voor jouw bedrijf werkt:

  • Bekijk het stappenplan voor alle mogelijkheden. Je vindt hier bijvoorbeeld de kentekencheck en meer informatie over elektrisch vervoer en laden.
  • Maak gebruik de hulp en advies die je kunt krijgen bij de overstap naar schoon vervoer. Plan bijvoorbeeld een gratis gesprek met een logistiek makelaar of probeer levering via een hub.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de gemeentelijke nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Het aanmeldformulier staat helemaal onderaan de pagina.

naar aanmeldformulier