Duurzame Mobiliteit

Zero-emissiezone? Slimme keuzes maken, dat werkt voor DZB Leiden!

DZB Leiden is het re-integratie en werk-ontwikkelbedrijf van de gemeente Leiden. Zij helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan passend werk. In de voorbereiding op de zero-emissiezone laat DZB zien dat ook een organisatie met een divers wagenpark, verschillende werksoorten én beperkte budgetten grote stappen kan zetten. We spraken Michael Tirion, manager Leerwerkbedrijven: “Als onderdeel van de gemeente vind ik ook dat we gewoon het goede voorbeeld moeten geven en daar waar het kan, gewoon moeten doen wat we ook aan alle andere ondernemers vragen”.

 

“We zijn óók gewoon een bedrijf”
we hebben een bedrijfsmatige doelstelling. We maken chocolade en bieden diensten als schoonmaak, groenonderhoud en catering. Daar hebben we een wagenpark voor nodig.” DZB was al bezig met verduurzamen, en de zero-emissiezone is een logische stap: “Het is net als bij andere ondernemers, er komt een zero-emissiezone, dus gaan we ons als bedrijf daarop voorbereiden.”

Tirion vertelt: “Maar we moesten natuurlijk wel kijken: wat betekent dit concreet voor ons? Hebben we de juiste voertuigen? Moeten we versneld investeren?” Er zijn slimme keuzes nodig als het gaat om de overgang naar uitstootvrij vervoer. “We hebben het niet over twee busjes, hè. Ons wagenpark telt meer dan 47 voertuigen.”

 

Van diesel naar elektrisch
De overstap begon al acht jaar geleden met de eerste elektrische voertuigen. Sindsdien vervangt DZB stapsgewijs oudere dieselwagens door elektrische varianten. “Dit jaar hebben we weer vier nieuwe elektrische voertuigen toegevoegd”. In veel gevallen worden de medewerkers die met de voertuigen werken actief betrokken bij de keuzes. Tirion: “Bij groendiensten zijn ze met twee grote bakfietsen begonnen, nu zijn er ook nog twee Aixam E-trucks aan toegevoegd. Omdat het in de praktijk gewoon prettig blijkt te werken. Omdat medewerkers zich er goed bij voelen.”

 

Voordelen in de praktijk
De voordelen? Praktisch, duurzamer én inclusiever: Denk aan elektrisch ondersteunde bakfietsen of lichte voertuigen waarvoor geen rijbewijs nodig is. De organisatie ziet dat deze nieuwe vervoersoplossingen goed aansluiten bij ouder wordende medewerkers en medewerkers die fysiek beperkt zijn. Tirion licht toe: “Iemand die niet in een grote bedrijfswagen kan rijden, kan bijvoorbeeld wel in een kleinere elektrische Aixam rondrijden.”

 

Anders denken over vervoer
DZB maakt niet alleen de overstap naar elektrische voertuigen, maar denkt ook na over minder en kleiner vervoer. “We vragen ons steeds af: kan het dichterbij? Kan het simpeler? Dat zit inmiddels echt in ons systeem.” Tirion vertelt verder: “Neem onze cateringafdeling. Eerst werd vanuit één centrale keuken de hele stad doorgereden. Nu proberen we die productie te verspreiden over meerdere keukens, bijvoorbeeld op locatie Level. Dan hoeven we veel minder te rijden en we zijn flexibeler.”
Ook wordt een productielocatie in de binnenstad overwogen, wat meerdere voordelen biedt: minder kilometers, kortere levertijden, lagere risico’s en betere aansluiting op andere bedrijfsactiviteiten. Zoals een bedrijfsrestaurant en gebruik van biologische groenten, fruit en eieren uit de eigen Ecotuin.

 

De uitdagingen: netcongestie & kosten
De grootste hindernis waar de organisatie tegenaan liep, is de beperkte netcapaciteit. Voor de afdeling circulair hout, werd een machine gekocht waarmee oude planken op dikte geschaafd worden om opnieuw te gebruiken. De machine heeft krachtstroom nodig. “De aansluiting bleek niet toereikend, en een aanvraag bij de netbeheerder leidde tot een wachttijd van bijna drie jaar.” Dat heeft directe gevolgen voor de bedrijfsvoering.
Verder zijn er ook hoge kosten legt Tirion uit: “Een elektrische bus is echt veel duurder dan een oude dieselbus. Bij een goed uitgeruste bus minstens twee keer zo duur. En je kunt niet altijd de kosten doorbelasten aan klanten. En met het kopen van een elektrische auto ben je er niet. Denk aan de opslag en veiligheid van accu’s – bij elektrische bosmaaiers, bladblazers en andere gereedschappen zijn extra investeringen nodig.”

Praktische tips voor andere ondernemers
Wat kunnen ondernemers leren van DZB?

  • Begin op tijd: “We zijn al jaren geleden begonnen. Daardoor konden we het in stappen doen. Dat helpt bij de kosten en de planning.”
  • Denk niet alleen in voertuigen: “Organiseer je werk slimmer. Minder rijden = minder kosten, minder risico, flexibeler en sneller.”
  • Kies kleiner waar het kan: “Bakfietsen, elektrische wagentjes – je hebt echt niet altijd een grote bus nodig.”
  • Vergeet je mensen niet: “Voor ons werkt het ook omdat we dichtbij onze mensen blijven. Klein, overzichtelijk en passend bij de medewerkers.”
  • Zorg voor voldoende netcapaciteit. Denk vóór de aanschaf van een elektrisch voertuig na over de laadmogelijkheden. Door netcongestie kan uitbreiding van stroomaansluitingen lang duren.

Tot slot: een realistische maar positieve kijk
DZB laat zien dat het mogelijk is om stap voor stap, vanuit de praktijk, het wagenpark te verduurzamen en klaar te maken voor de zero-emissiezone. Van de 47 voertuigen, rijden er inmiddels 31 elektrisch. Niet door grootschalig plannen en experts, maar door goede afstemming met medewerkers, slimme keuzes op de werkvloer en een stevige dosis realisme. En dát maakt het verschil.

—————————————————————————————————————————-

Zorg dat jouw bedrijf er ook klaar voor is

Net als deze ondernemer in Leiden aan de slag met schoon en slim vervoer? Ontdek wat voor jouw bedrijf werkt:

  • Bekijk het stappenplan voor alle mogelijkheden. Je vindt hier bijvoorbeeld de kentekencheck en meer informatie over elektrisch vervoer en laden.
  • Maak gebruik de hulp en advies die je kunt krijgen bij de overstap naar schoon vervoer. Plan bijvoorbeeld een gratis gesprek met een logistiek makelaar of probeer levering via een hub.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de gemeentelijke nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Het aanmeldformulier staat helemaal onderaan de pagina.

naar aanmeldformulier